Konferencja Naukowa BUSINESS PROCESS MANAGEMENT DAY 2025

W dniu 16 maja 2025 r. w Sali Senackiej Politechniki Warszawskiej, odbyła się w formule hybrydowej Konferencja Naukowa BUSINESS PROCESS MANAGEMENT DAY 2025 pt. POTENCJAŁ ZARZĄDZANIA PROCESOWEGO. STRATEGIE – LUDZIE – TECHNOLOGIE. Konferencja została zorganizowana przez Wydział Zarządzania Politechniki Warszawskiej. Jej celem była systematyzacja wiedzy oraz wymiana doświadczeń z zakresu zarządzania procesowego, jak również wskazanie perspektyw rozwoju oraz zidentyfikowanie pojawiających się wyzwań w tym obszarze.

Konferencja składała się z sesji plenarnej oraz 3 paneli dyskusyjnych. Otwierając konferencję Dziekan Wydziału Zarządzania prof. dr hab. inż. Agnieszka Bitkowska powitała uczestników, zachęcając jednocześnie do merytorycznych dyskusji. Głos również zabrali: Przewodnicząca Rady Naukowej Dyscypliny Nauki o Zarządzaniu i Jakości Politechniki Warszawskiej dr hab. inż. Katarzyna Rostek, prof. uczelni oraz Przewodniczący Rady Konsultacyjnej Konferencji BPM Day dr inż. Krzysztof Kolterman,a także Wiceprezes Zarządu, Polskie Koleje Państwowe S.A Dariusz Grajda.

W sesji plenarnej wystąpili:

  • prof. SGH, dr hab. Andrzej Sobczak z tematyką wykładu: Od klasycznej do inteligentnej automatyzacji procesów biznesowych,
  • prof. PL, dr hab. inż. Magdalena Rzemieniak z tematyką wykładu: AI w naukach o zarządzaniu i jakości w subdyscyplinie zarządzanie procesami i projektami,
  • Jarosław Morawski, Goldenore Sp. z o.o., z tematyką wykładu: Współpraca z agentami AI: nowa kompetencja pracownika,

Swoje wystąpienia zaprezentowali również prof. dr hab. Dorota Jelonek, Prezes Naukowego Towarzystwa Informatyki Ekonomicznej z Politechniki Częstochowskiej  oraz prof. dr. hab. inż. Leszek Kiełtyka – Prezes Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa.

Zaś panele dyskusyjne prezentowały następujące zagadnienia:

Panel 1 - Potencjał strategii transformacji procesowej organizacji, gdzie skupiono się na trendach mających wpływ na kształtowanie strategii transformacji procesowej w organizacji oraz budowaniu potencjału procesowego organizacji a także wyzwaniach jakie niesie ze sobą transformacja procesowa w różnych sektorach. Prowadząca panel prof. dr hab. inż. Agnieszka Bitkowska do dyskusji zaprosiła: prof. dr hab. inż. Stanisława Nowosielskiego (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu), prof. dr hab. inż. Michała Trockiego (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Radosława Groblewskiego (Prezes Zarządu WARS S.A.), Jolantę Kowalczyk (Sales Manager Didactics & Training Industrial Applications, Bosch Rexroth Sp. z o. o.), Konrada Zakrzewskiego (Grupa UNIQA, Prezes Zarządu UNIQA Polska S.A., Dyrektor Zarządzający Pionu Dystrybucji – Sieci Własne). Paneliści poszukiwali odpowiedzi na pytania:

  • Jakie trendy  będą miały wpływ na kształtowanie  strategii transformacji  procesowej organizacji?
  • Jak budować potencjał procesowy organizacji? Jakie wyzwania niesie za sobą transformacja procesowa w różnych sektorach gospodarki?

Panel 2 - Potencjał kapitału ludzkiego, aspekty etyczne w zarządzaniu procesowym dotyczył aspektów etycznego zarządzania procesami w czasach postępującej cyfryzacji, robotyzacji i automatyzacji procesów produkcyjnych, usługowych i biznesowych a jednocześnie narastających wśród pracowników obaw, niepewności, niepokoju o przyszłość. Starano się również odpowiedzieć na pytania dotyczące uczciwości w relacjach z pracownikami. Prowadzący panel prof. dr hab. Mieczysław Morawski do dyskusji zaprosił: dr inż. Krzysztofa Koltermana, (Politechnika Warszawska), Tomasza Leśniowskiego (Prezes Zarządu International Project Management Association Polska), Monikę Nowakowską (Jones Lang Lasalle, EMEA PXP All Business Hub Leader) oraz Pawła Szewczyka (Associate Partner & Co-owner Silfra Consulting). Paneliści poszukiwali odpowiedzi na pytania:

  • Czym jest etyczne zarządzanie procesami w czasach postępującej cyfryzacji, robotyzacji i automatyzacji procesów produkcyjnych, usługowych, biznesowych i jednocześnie narastających wśród pracowników obaw, niepewności, niepokoju o przyszłość?
  • Czy uczciwość w relacjach z pracownikami w procesach zarządzania jest bardziej kategorią ekonomiczną czy moralną?

Panel 3 - Potencjał technologii i sztucznej inteligencji w zarządzaniu procesowym, gdzie analizowano zagadnienia w kontekście przyszłość jaką kreuje potencjał technologii i sztucznej inteligencji w zarządzaniu procesowym. Prowadząca panel prof. dr hab. Dorota Jelonek  do dyskusji zaprosiła: dr hab. Mariusza Hofmana, prof. uczelni (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie), dr hab. inż. Roberta Kucębę, prof. uczelni (Politechnika Częstochowska), dr inż. Tomasza Gzika (Goldenore Sp. z o.o.), Ireneusza Borowskiego (Dassault Systemes Sp z.o.o.), Agnieszkę Kłąb (Parlament Europejski), Mariusza Sybilskiego (Fundacja na rzecz Obronności i Bezpieczeństwa Kraju „Combat Alert”). Paneliści poszukiwali odpowiedzi na pytania:

  • Jakie są największe bariery wdrażania AI w zarządzaniu procesami operacyjnymi? Technologiczne, organizacyjne czy etyczne? Jak je niwelować?
  • Rozwiązania sztucznej inteligencji wspierają automatyzację procesów biznesowych. Jakie są konsekwencje dla nowych ról i odpowiedzialności menedżerów i pracowników? Czy wykorzystanie AI w zarządzaniu procesowym może prowadzić do pełnej automatyzacji decyzji operacyjnych? Jeśli tak, to jak zapewnić ich zgodność z normami prawnymi i etycznymi?

Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród szerokiego grona przedstawicieli wszystkich znaczących ośrodków naukowych oraz praktyków gospodarczych, a poruszane tematy wzbudzały żywe dyskusje wśród uczestników. W ramach zamknięcia konferencji prof. dr hab. inż. Agnieszka Bitkowska zaprosiła wszystkich uczestników na kolejną edycje, która odbędzie się 15 maja 2026 r.

 

dr inż. Jolanta Jurczak

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2012 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.