Politechnika Warszawska. (1915 - 1921) cz.III

poprzednia strona - część II 

„Nadał swej myśli technicznej i wnioskom postać wykreślną, w wyniku czego powstał „harmonogram” – wykres zbiorowej pracy opracowany na przykładzie procesu produkcyjnego walcowni. Adamiecki zajął się także badaniem zależności kosztów własnych od wydajności. Stwierdził on istnienie pewnego określonego punktu, optimum, w którym koszt na jednostkę produkcji jest najmniejszy. Granicę tę wyznaczał za pomocą wykresów kosztów. Kolejnym znaczącym zdarzeniem było wygłoszenie w 1908 roku w Stowarzyszeniu Techników w Warszawie odczytu pt. „Metoda wykreślania organizowania pracy zbiorowej w walcowniach”, którego publikacja w „Przeglądzie Technicznym” przypadła na rok później. Wyjaśnił on tam zasadę metody harmonizacji przyrównując przedsiębiorstwa do systemu irygacyjnego zaopatrzonego w wiele kranów, a przez który przepływa złoto. Każdy kran, z którego wylewało się złoto symbolizował autonomiczny organ wytwórczy. W wyniku swoich badań stwierdził, że głównym powodem strat czasu w procesie produkcji jest brak uzgodnienia poszczególnych operacji.

Karol Adamiecki na tej podstawie wyróżnił dwa zasadnicze zadania organizatorskie:

Bazujące na harmonijnej selekcji poszczególnych czynników systemu wytwórczego. Ze wszystkich dostępnych możliwości należy wybrać czynniki o najlepszej charakterystyce ekonomicznej, umożliwiające realizację zamierzonych celów wzorcowych (krany, przez które w danym czasie wycieka najmniej złota) - realizowane przy użyciu wykresów kosztów.

Dotyczy funkcjonowania wykreowanego systemu i ma na celu odpowiednie zharmonizowanie w czasie poszczególnych elementów systemu, tak by straty czasu podczas procesu wytwórczego były jak najmniejsze - realizowane przy użyciu harmonogramów. (Karol Adamiecki… , 2017, [online])”.

W dalekiej Ameryce w tym samym czasie „Henry Ford wcielił w życie swoje marzenie o produkowaniu samochodów dostępnych cenowo, ekonomicznych, a jednocześnie niezawodnych, wprowadzając na rynek w 1908 r. Model T. Pojazd ten był zapowiedzią nowej ery motoryzacji dla klientów indywidualnych – Model T był łatwy w obsłudze, utrzymaniu i w prowadzeniu po trudnych drogach. Jego sukces był natychmiastowy”. (…) „Ford Motor Company rozpoczęła działalność w 1903 roku. Henry Ford, właściciel 25,5 % akcji, został wiceprezesem i objął stanowisko głównego inżyniera. Zakłady Forda przy Mack Avenue w Detroit produkowały zaledwie kilka samochodów dziennie. Przy każdym aucie pracowały dwu- lub trzyosobowe załogi robotników, składając je z części wyprodukowanych na zamówienie w innych fabrykach. Pierwszy samochód, który powstał w zakładach Forda sprzedano 23 lipca 1903 roku. Henry został prezesem i przejął kontrolny pakiet akcji w roku 1906”. (…) „Henry Ford zmienił nasze życie dzięki praktycznym samochodom po przystępnych cenach. Dziełem jego pomysłu jest ruchoma linia montażowa (1907) oraz techniki masowej produkcji (1909), które ustanowiły standardy światowej produkcji przemysłowej w pierwszej połowie XX wieku (Henry Ford , 2017, [online])”.

„Już w 1911 r. Karol Adamiecki w stolicy otworzył biuro techniczno-konsultacyjne, rezygnując z dalszej kariery w przemyśle, tym razem pełniąc funkcję doradcy w zakresie organizacji produkcji dla zakładów w Polsce i Rosji. m.in. współpracował z fabryką wagonów i maszyn „Lilpop, Rau i Löwenstein” w Warszawie i zakładami stalowymi K. Rudzki i S-ka w Mińsku Mazowieckim. Podczas I wojny światowej był doradcą kilku wielkich zakładów hutniczych w Rosji. W 1915 roku w Warszawie Stowarzyszenie Techników urządziło cykl konferencji, które doprowadziły do zgodnych wniosków, że same bogactwa naturalne i zjednoczony potencjał gospodarczy ziem polskich nie zapewnią odrodzonemu państwu samodzielności, jeśli praca nie będzie wydajna i dobrze zorganizowana. Niestety Karol Adamiecki nie lubił pisać, jego dewizą było „zrobić, sprawdzić i pokazać innym”. Posiadając tytuł docenta, objął w 1919 r. katedrę technologii mechanicznej i walcownictwa Politechniki Warszawskiej (Karol Adamiecki… , 2017, [online])”.

„Jednocześnie w 1913 r. książka nosząca spolszczony tytuł „Zasady organizacji naukowej zakładów przemysłowych” (Frederic Winslow Taylor) została przetłumaczona przez prof. Henryka Mierzejewskiego, kierownika katedry konstrukcji i technologii obrabiarek PW, i wydana nakładem „Przeglądu Technicznego”, wzbogacając tym samym ubogie piśmiennictwo techniczne. Wkrótce wydanie nowej publikacji uznano za jeden 
z najważniejszych elementów w rozwoju naukowej organizacji pracy na ziemiach polskich” (Mierzejewski H. … , 2017, [online])". 

następna strona - część IV